امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۴:۳۳:۵۵ - پنج شنبه ۱۵ آبا ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بوی برکت در شالیزارهای گیلان
گیلنا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بیش از ۸۰ هزار تن راتون در قالب کشت دوم از ۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان برداشت شد. به گزارش گیلنا از رشت، مسعود الماسی با اشاره به اینکه امسال کشت و پرورش راتون در ۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان انجام […]

گیلنا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بیش از ۸۰ هزار تن راتون در قالب کشت دوم از ۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان برداشت شد.

برداشت بیش از ۸۰ هزار تن راتون از شالیزارهای گیلان

به گزارش گیلنا از رشت، مسعود الماسی با اشاره به اینکه امسال کشت و پرورش راتون در ۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شده است، اظهار کرد: شالیکاران حدود ۸۰ هزار تن شلتوک به ارزش اقتصادی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در استان برداشت کردند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کشت راتون در ۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان انجام شد، گفت: ۷۶ هزار تن راتون به ارزش اقتصادی ۸۳۶ میلیارد تومان برداشت شده بود.

الماسی با بیان اینکه کشت دوم در سایر محصولات شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده‌ای و شبدر در ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شده است، ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها ۴۰۰ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی ۲ هزار میلیارد تومان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه شالیکاران استان گیلان، با پرورش برنج راتون پس از برداشت برنج و نیز کشت و کار محصولات ثانوی در اراضی شالیزاری باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می‌شود، گفت: در نیمه دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریباً بیکاره بوده که با کشت دوم شالیزارها فعالیت خواهند داشت و درآمد خوبی از کشت دوم به دست می‌آورند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدوداً تمامی ارقام کیفی و محلی برنج رایج در استان گیلان از استعداد راتون زایی خوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: کنترل دام‌های اهلی به ویژه گاو، گاومیش و گوسفند در زمان پرورش راتون توسط روستاییان ضروری بوده و نیازمند به عزم عمومی است.

وی یاد آور شد: شالیکاران گیلانی علاوه بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می‌آورند در کشت دوم بر اساس نوع و ارزش محصول کشت شده به طور متوسط بین هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند.

الماسی با بیان اینکه با توجه به اینکه در نیمه دوم سال بارندگی‌ها در گیلان افزایش می‌یابد شالیزارها دچار آبگرفتگی می‌شوند، ادامه داد: با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب‌ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می‌شود.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !