امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
۲۲:۱۲:۱۱ - دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تولید ۱۲۰ هزار تن زیتون در کشور در سال جاری
گیلنا – مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد تولید زیتون در سال زراعی ۹۸ به ۱۲۰ هزار تن برسد. به گزارش گیلنا، رحمت الله پریچهر در جمع خبرنگاران با بیان این که پیش‌بینی می‌شود تولید زیتون برای سال زراعی ۹۸ به ۱۲۰ هزار تن برسد، اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده برای گسترش […]

گیلنا – مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد تولید زیتون در سال زراعی ۹۸ به ۱۲۰ هزار تن برسد.

تولید 120 هزار تن زیتون در کشور در سال جاری

به گزارش گیلنا، رحمت الله پریچهر در جمع خبرنگاران با بیان این که پیش‌بینی می‌شود تولید زیتون برای سال زراعی ۹۸ به ۱۲۰ هزار تن برسد، اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده برای گسترش باغات زیتون ۶۰۰ هزار هکتار که استعداد و پتانسیل لازم را دارند، شناسایی شده است.

وی با تأکید بر این که تا پایان برنامه ششم نیز ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت افزایش می‌یابد، افزود: اقتصادی کردن تولید مستلزم افزایش عملکرد در واحد سطح است.

مجری طرح زیتون با اشاره به این که در سال گذشته بیش از دو هزار هکتار توسعه در باغات زیتون انجام‌ شده است، گفت: خوشبختانه استقبال باغداران خوب بوده و با توجه به قیمت روغن زیتون باغداران گرایش به افزایش عملکرد در واحد سطح باغات را دارند.

پریچهر با بیان اینکه هدف اصلی طرح زیتون افزایش تولید روغن زیتون برای تأمین بخشی از نیاز داخلی کشور است، افزود: باغات قدیمی به صورت سنتی وجود دارند که نداشتن فاصله مناسب، موجود نبودن رقم خوب از مشکلات این باغات در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان است.

وی با تأکید بر این که هرس «بازجوان‌سازی»، تغذیه با عناصر پرمصرف و کم‌مصرف، تغییر ارقام با استفاده از پیوند و سرشاخه کاری از برنامه‌های در دست اقدام است، تصریح کرد: تغییر روش‌های آبیاری به سیستم های نوین، مدیریت کف باغ و دفع علف‌های هرز، توسعه باغات جدید با استفاده از ارقام خارجی و ایرانی با عملکرد بالا و درصد بالای روغن، تأمین اعتبار یارانه نهال برای توسعه باغ‌های جدید و یارانه برای تجهیز سامانه‌های آبیاری تحت فشار از جمله برنامه‌های در دست اقدام بوده و برای هر استان سهمیه در نظر گرفته ‌شده است.

مجری طرح زیتون با بیان اینکه این تغییرات در نهایت منجر به بهبود معیشت باغدار خواهد شد، گفت: از سال ۱۳۷۲ برنامه ملی توسعه کشت و پرورش زیتون در کشور آغاز شده و در این سال سطح زیر کشت چهار هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که امروز به بیش از ۹۲ هزار هکتار رسیده است

پریچهر با بیان اینکه در سال ۷۲ تنها در سه استان قزوین زنجان و گیلان این محصول کشت می‌شد، افزود: در حال حاضر در ۲۶ استان کشور این محصول کشت می‌شود.

وی با اشاره به میزان واردات محصول زیتون بیان کرد: واردات کنسرو زیتون به کشور وجود ندارد، البته در روغن زیتون در حدود دو سوم نیاز کشور در داخل تولید و مابقی آن به صورت واردات است.

مجری طرح زیتون با اشاره به وضعیت فرآوری این محصول گفت: در حال حاضر ۴۲ کارخانه تولید روغن‌زیتون با ظرفیت بیش از ۹۱ هزار تن در کشور فعال است.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !