امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۲۲:۱۷:۱۷ - سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت| نژادپرستی خونی در رگ‌های دولت‌مردان آمریکایی
گیلنا- رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان در یادداشتی با اشاره به پیشینه ژادپرستی در آمریکا گفت: امروز همه رسانه‌های آگاه و انقلابی در دایره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران باید از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را برده و نقض بزرگ حقوق بشری در ایالات‌متحده را به افکار عمومی جهان انتقال دهند. به […]

گیلنا- رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان در یادداشتی با اشاره به پیشینه ژادپرستی در آمریکا گفت: امروز همه رسانه‌های آگاه و انقلابی در دایره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران باید از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را برده و نقض بزرگ حقوق بشری در ایالات‌متحده را به افکار عمومی جهان انتقال دهند.

یادداشت| نژادپرستی خونی در رگ‌های دولت‌مردان آمریکایی

به گزارش  گیلنا از رشت مهدی پارسا، رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان به مناسبت هفته افشای حقوق بشر آمریکایی در یادداشتی نوشت: هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه زمان کافی بود تا نفسی از شماره بیفتد و برگ سیاه دیگری در تاریخ نه‌چندان طولانی حیات دولتی به نام ایالات‌متحده آمریکا رقم بخورد و این تنها نمونه‌ای از عمده جنایات حقوق بشری رژیمی است که در تاریخ حیات غاصبانه خود مرتکب آن شده است.

سرزمینی که روزگاری کشف آن را به کریستف کلمب نسبت داده و متعلق به بومیان سرخپوست بود در شرایطی امروز به حیات خود ادامه می‌دهد که پس از کنار رفتن شوروی ابرقدرت شرق، عنوان ابرقدرتی دنیا را در ظاهر به خود اختصاص داده و پس از یک دوره جنگ داخلی و چندین اعتراض خیابانی در دهه‌های گذشته با قتل جرج فلوید یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دور تازه‌ای از حیات سیاسی خود رسیده است.

 نگاه دولتمردان سیاسی ایالات‌متحده آمریکا به شهروندان سرخپوست و سیاه‌پوست همیشه به‌صورت تحقیرآمیز بوده و ناشی از دوران سیاه برده‌داری در این کشور است، دورانی که شهروندان بومی توسط سفیدپوستان مهاجر و به عبارتی اشغالگر به‌عنوان برده به‌کارگماشته شده و حتی پست‌تر از حیوان به آن‌ها دیده می‌شد و به‌راحتی خریدوفروش می‌شدند.

 بررسی دقیق تاریخی نشان می‌دهد که اولین برده‌های سیاه‌پوست در حدود ۴۰۰ صدسال پیش توسط تجار پرتغالی وارد خاک آمریکا شده و با افزایش سطح زمین‌های کشاورزی تعداد بردگان نیز توسط سفیدپوستان افزایش یافت.

 آندرا جکسون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در سال‌های ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۷ درجایی گفته بود “اگر ما همه زمین‌های سرخپوستان را هم می‌گرفتیم برحق بودیم، واقعیت این است که گروه بزرگی از قبایل و جنگجویان سرخپوست به قدرت ایالات‌متحده احترام نگذاشتند، آن‌ها خیال کردند ما ملت کوچک و بی‌اهمیت هستیم. سرخپوستان آن‌قدر گوشت بوفالو خورده بودند که چاق شده و باید تنبیه می‌شدند و شلاق می‌خوردند. ما در چنین مواردی خون دشمنانمان را می‌ریزیم تا عقل به سرشان بازگردد.”

 بررسی‌های تاریخی این نمونه را نیز نشان می‌دهد که سرخپوست‌ها ساکنان سرزمین ناشناخته‌ای که توسط کلمب شناسایی شد در ردیف شهروندان درجه‌دو به شمار رفته و حتی در غالب موارد به‌عنوان انسانی که حق حیات دارد نیز محسوب نمی‌شدند. جرج واشنگتن اولین رئیس ایالات‌متحده آمریکا در مورد شهروندان سرخپوست می‌گفت: یک سرخپوست خوب یک سرخپوست مرده است.

 چنین تبعیض و بی‌عدالتی ریشه در ساختار شکل‌گیری این واحد جغرافیایی دارد و موضوع تازه‌ای نیست که نیاز به تحلیل و بررسی جدی داشته باشد.

مارتین لوتر کینگ و مالکوم ایکس به‌عنوان شخصیت‌هایی که سال‌ها در برابر تبعیض نژادی اعتراض کرده و سعی کردند تا جامعه آمریکا را نسبت به این حق غصب شده آگاه کنند.

اعتراض چنین شخصیت‌هایی در جامعه آمریکا موجب شد تا دولت آمریکا در اثر فشارهای وارده داخلی قوانین برابری نژاد سفید و سیاه را در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ اعلام کند، هرچند این قانون در ظاهر تصویب شد، اما دولتمردان آمریکایی در عمل هیچ ترتیب اثر جدی به آن نگذاشتند و بر همان مدار فعالیت و رویکرد تبعیض نژادی خود ادامه دادند، این تبعیض نژادی به‌گونه‌ای در جامعه آمریکا رسوخ پیداکرده بود که برای سفیدپوستان مدارس و دانشگاه‌های جداگانه احداث کرده و حتی آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی سفیدپوستان نیز از سیاه‌پوستان جدا بود.

 در طول نیم‌قرن گذشته و در جهت مقابله با نقض حقوق بشر در بُعد تبعیض نژادی ۱۰ شورش علیه اقدامات نژادپرستانه آمریکایی‌ها رخ‌داده است که شورش سال ۱۹۶۷ شهر دیترویت در ایالت میشیگان و شورش سال ۱۹۹۲ در شهر لس‌آنجلس نیز ازجمله آن‌هاست. حتی جنبش ۹۹ درصدی وال‌استریت که نشان‌دهنده در اختیار داشتن قدرت و ثروت یک درصد آمریکایی‌ها در برابر ۹۹ درصد است مصداق بسیار مهمی در برابر افکار عمومی جامعه جهانی است که واقعیت موجود در جامعه‌ آمریکا را بهتر از قبل بشناسند.

 اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایالات‌متحده آمریکا به‌گونه‌ای بود که در ایالت پورتلند معترضان ضد نژادپرستی مجسمه توماس جفرسون سومین رئیس‌جمهور و پدر بیانیه استقلال آمریکا را پس از نوشتن عبارت برده‌دار بر پایه آن سرنگون کردند.

 این سرنوشت کشوری است که خود از ایالت‌های مختلف و با غصب و غارت ایالات و جنایت، قتل و کشتار انسان‌های مختلف به وجود آمده و در شرایطی برای دیگران دم از حقوق بشر و رعایت حقوق بشر می‌زند که خود هیچ پایبندی به رعایت حقوق بشر و حقوق انسان‌های ساکن در سرزمین و ایالت‌های خود قائل نیست.

امروز همه رسانه‌های آگاه و انقلابی در دایره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران باید از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را برده و با برملا کردن موارد متعدد و مختلف نقض حقوق بشر توسط دولت‌های مختلف ایالات‌متحده آمریکا ندای حق‌طلبی ملت ایران را به گوش همگان رسانده و این نقض بزرگ حقوق بشری در ایالات‌متحده را به افکار عمومی جهان انتقال دهند.

 در شرایطی که رسانه‌های مختلف توسط دولت کنونی ایالات‌متحده آمریکا بایکوت خبری شده و رسانه‌ها توان پرداخت و جرئت پرداختن به موارد نقض حقوق بشری در ایالات‌متحده آمریکا را ندارند شبکه‌های اجتماعی اخبار و اطلاعات مربوط به جنایات حقوق بشری آمریکا را به گوش جهانیان می‌رسانند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !