امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۶:۱۳:۵۵ - دوشنبه ۱۹ خرد ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
امام‌جمعه‌ای که به کمک دستگاه قضا آمد
گیلنا- اقدام امام‌جمعه لاهیجان در ارسال نامه به شخص اول دستگاه قضا در کشور و درخواست حمایت و حضور یک تیم بازرسی ویژه در لاهیجان این روزها بانی برخی اظهرانظرها در فضای مجازی آن هم بدون درنظر گرفتن اهمیت محتوای نامه ارسالی شده است. به گزارش گیلنا از لاهیجان، “چرا باید عده‌ای باغ‌های چایمان را […]

گیلنا- اقدام امام‌جمعه لاهیجان در ارسال نامه به شخص اول دستگاه قضا در کشور و درخواست حمایت و حضور یک تیم بازرسی ویژه در لاهیجان این روزها بانی برخی اظهرانظرها در فضای مجازی آن هم بدون درنظر گرفتن اهمیت محتوای نامه ارسالی شده است.

واکاوی ماجرای نامه ارسالی امام‌جمعه لاهیجان به رئیس دستگاه قضا/امام‌جمعه‌ای که به کمک دستگاه قضا آمد

به گزارش گیلنا از لاهیجان، “چرا باید عده‌ای باغ‌های چایمان را خریده و ویلا بسازند، مگر باغات و زمین کشاورزی ملک شخصی است؟«من به چشم خویشتن بینم که جانم می‌رود، متأسفانه  استان گیلان نیز مانند برخی از استان‌ها در آینده نزدیک سرایدار دیگران خواهند شد.” این جملات بخشی از اظهارات رضا رحمانی دادستان لاهیجان در همایش حفظ حقوق بیت المال در تاریخ ۲۷ خرداد سال گذشته است.

“من به چشم خویشتن بینم که جانم می‌رود”

ساختمان مجلل یک نماینده مجلس و ساخت استخر شنای اشرافی وی، ساختمان‌سازی در سواحل دریا و ساخت ویلا در اراضی کشاورزی از سوی آقازاده‌ها و هدیه پنج هزار مترمربعی زمین به یکی از نهادهای استان در قبال اخذ مجوز بدون کاربری به یکی فرد صاحب نفوذ ازجمله مواردی بود که دادستان لاهیجان به‌عنوان مدعی‌العموم به آن اعتراض کرد.

پس از اظهارات دادستان لاهیجان در خصوص زمین‌خواری در این شهرستان نگاه افکار عمومی به سمت معضل زمین‌خواری، کوه خواری و حتی ساحل خواری جلب و این مسئله به یک مطالبه مردمی تبدیل‌شده و اقشار مختلف جامعه خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

تغییر کاربری باغات چای برای ویلاسازی، بحث ورود آقازاده‌ها و سلبریتی‌ها به استان، خریداری زمین با بهانه‌های مختلف توسط آنان همچنین خرید واسطه‌ای اراضی کشاورزی به دلیل منع قانونی حرید مستقیم اتباع خارجی توسط این افراد از دیگر مسائلی بود که دادستان لاهیجان به آن اشاره داشت و تنها راه‌حل برون‌رفت از این معضل را همراهی و دادخواهی سایر مسؤولان استانی و شهرستانی کرد.

تغییر برای آغاز تحول در شهرستان

بعد از تغییر امام‌جمعه لاهیجان و با روی کار آمدن حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد سلیمانی به‌عنوان امام‌جمعه جدید لاهیجان، وی دست به انجام تحقیقات در خصوص جزئیات اظهارات مطرح و مطالبه شده کرد و با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار حضور تیم ویژه بازرسی از طرف شخص اول دستگاه قضا به شهرستان لاهیجان شد.

ورود خطی‌ها و سطحی‌نگران به ماجرا

پس از ارسال این نامه برخی از رسانه‌های ضدانقلاب در بیرون مرزها و همچنین برخی رسانه‌های نزدیک به جریان خاص، اقدام به تضعیف محتوایی اقدام صورت گرفته کرده و آن را محدود به مواردی همچون سگ گردانی و برخی ناهنجاری‌های فرهنگی کردند تا از این طریق اصل موضوع را زیر سؤال ببرند که به همین دلیل امام‌جمعه لاهیجان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر با تکذیب موارد منتشره منتسب به محتوای نامه ارسالی حل این دست از ناهنجاری‌های فرهنگی را از رویکردها و وظایف روحانیت، طلاب و متولیان فرهنگی عنوان کرده و به‌صراحت از رانت‌های اقتصادی و مباحث مربوط به زمین‌خواری و سوءاستفاده از انفال عمومی پرده برداشت.

تحلیل‌های دم‌دستی و خطی و نسبت دادن این اقدام امام‌جمعه لاهیجان توسط برخی رسانه‌ها و شوی رسانه‌ای قلمداد کردن و قرار دادن این دادخواهی با موازی کاری با دستگاه‌های مسؤول شهرستانی و استانی و پایین آوردن سطح مردم لاهیجان در حالی رخ داده که به نظر می‌رسد با توجه اقدامات و گزارشات ماضی صورت گرفته در این خصوص و بی‌نتبیجه ماندن آن، می‌بایست تدبیری ملی و شایسته رسیدن به حصول نتیجه اتخاذ شود تا بازهم شاهد ادامه این روند نبود.

چرا نیاز به حضور تیم بازرسی ویژه هست؟!

حضور تیم بازرسی ویژه از طرف دستگاه قضا مهم‌ترین قسمت مغفول نامه ارسالی امام‌جمعه لاهیجان بود که قطعاً با نظر همین دستگاه عدالت محور و برای گرفتن حقوق مردم این شهر منتج به انتخاب و حضور کارشناسان ویژه بومی و یا غیربومی در لاهیجان با تشخیص دستگاه قضا می‌شود و نسبت دادن این موضوع به نادیده گرفتن جایگاه قوای قضائیه و مجریه در گیلان، نهایت بی‌انصافی برخی در فضای مجازی و حقیقی است.

 بماند که صدور برخی از امتیازات برق، آب و گاز و پروانه ساخت در اراضی مسئله‌دار و میلیاردی برای افرادی خاص و با توجه به ادامه روند سریالی صدور مجوزهای غیرقانونی و تأثیرپذیری برخی از مسؤولان بومی، خود گویای نیاز حضور بازرسان ویژه برای بررسی چگونگی روند اخذ مجوز ساخت و بهره‌برداری است.

 نکته جالب‌تر عدم اعتراض مستقیم مسؤولان شهرستان و استانی به ارسال نامه امام‌جمعه برای دادخواهی مردم لاهیجان و حتی قلمداد کردن «قیام علیه مسؤولان» توسط برخی برای تحت‌الشعاع قرار دادن نفس این دادخواهی است و شاید همین موارد دادستان لاهیجان را وادار به بکار بردن جملاتی همچون “من به حال‌وروز استان مرثیه‌خوانی می‌کنم  برای کشوری که خون داده و این‌گونه با خاک خود برخورد می‌کند باید مرثیه خواند ” در اظهاراتش کرده است.

مبارزاتی که مقدس است

مبارزه با رانت، فساد و زمین‌خواری ازجمله مواضع انقلابی و مقدسی است که با این‌گونه اقدامات شجاعانه مسؤولان تبدیل به مطالبه عمومی شده و دست افراد سودجو در این موضوعات را قطع خواهد کرد و انتظار می‌رود خواص استان بالأخص رسانه‌های منصف نیز به‌منظور همه‌گیر شدن این دست از اقدامات دادخواهانه و برای اصلاح امور از آن حمایت کنند و ناخواسته در پازلی که نباید بازیگری نکنند.

آنچه از ارسال نامه امام‌جمعه لاهیجان به رئیس قوه قضائیه می‌توان برداشت کرد این اقدام باتوجه به حمایت رئیس قوه قضائیه از مطالبه گران مبارزه با فساد و نظارت دقیق‌تر بر شهرستان برای احقاق حقوق مسلم و عزت نفس مردم لاهیجان است.

اقدام امام‌جمعه لاهیجان در ارسال نامه به شخص اول دستگاه قضا در کشور و درخواست حمایت و حضور یک تیم بازرسی ویژه در لاهیجان می‌تواند به یک مطالبه عمومی در استان تبدیل شود تا در پس آن با تقویت روحیه مطالبه گری در جامعه شاهد افزایش عدالت اقتصادی و اجتماعی باشیم./فارس

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !