امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۱:۱۲:۴۷ - یکشنبه ۱۱ خرد ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت/ سمیرا محمدی شیرکده؛
بار حقوقی تخریب بنای تاریخی “سیاهرود” تا سکوت معنادار مسئولین
        به گزارش گیلنا از رودبار، سمیرا محمدی شیرکده کارشناس ارشد تاریخ در یادداشتی نوشت؛ در هفته ای که گذشت به مناسبت گرامیداشت “میراث فرهنگی و گردشگری” فرصت را فرض دانستم و یادداشتی تحت عنوان “پل تاریخی سیاهرود در دست نابودی”  که از تخریب “رفته رفته” این اثر تاریخی حکایت می کرد؛ […]

 

 

 

 

به گزارش گیلنا از رودبار، سمیرا محمدی شیرکده کارشناس ارشد تاریخ در یادداشتی نوشت؛ در هفته ای که گذشت به مناسبت گرامیداشت “میراث فرهنگی و گردشگری” فرصت را فرض دانستم و یادداشتی تحت عنوان “پل تاریخی سیاهرود در دست نابودی”  که از تخریب “رفته رفته” این اثر تاریخی حکایت می کرد؛ اما متاسفانه بعد از انعکاس این مطلب؛ با “سکوت معنادار” مسئولین ذیربط مواجه شد که جای تامل و تاثر دارد.

در این یادداشت تلاش شده نسبت به بار حقوقی تخریب آثار ملی مطالبی را یادآوری کنم.

طبق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی؛ هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی – تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران  به  ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم وخطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی  یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از۱ الی ۱۰ سال محکوم می شود.

همچنین ماده ۵۶۰ قانون مجازات  اسلامی آمده است؛ که هرکس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی- تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از ۱ تا ۳ سال محکوم می شود.

همچنین طبق ماده۵۶۴ قانون مجازات اسلامی؛ هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی  و بر خلاف  ضوابط مصوب اعلام شده از سوی  سازمان  مذکور  به  مرمت یا تعمیر،تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات  اماکن فرهنگی- تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و پرداخت خسارت وارده محکوم می گردد.

در ماده ۵۶۸ قانون  مجازات  اسلامی نیز آمده است؛ در مورد جرایم مذکور که به وسیله اشخاص حقوقی انجام شود هر یک از مدیران و مسئولان که دستور دهنده باشند، بر حسب مورد به مجازات های مقرر محکوم می شوند.

با توجه به مواد حقوقی ذکر شده؛ انتظار می رود مسبب یا مسببین تخریب اثر ملی پل تاریخی سیاهرود مورد پیگرد قانونی قرارگیرند و مسئولین ذیربطی هم که در این راستا کوتاهی کردند، بازخواست شوند.

 

سمیرا محمدی شیرکده

کارشناس ارشد تاریخ

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !