امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۷:۲۱:۳۸ - شنبه ۳ خرد ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بهره برداری از فاز نخست مرمت و بازسازی «مناره بازار» در صومعه سرا
گیلنا – فاز نخست طرح مرمت و بازسازی «مناره بازار» با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریالی امروز با حضور مسئولان میراث فرهنگی بهره برداری شد. به گزارش کیلنا از صومعه سرا، ولی جهانی در مراسم بهره برداری طرح بازسازی مناره بازار در صومعه سرا با اشاره به اینکه این مناره یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مهم تاریخی […]

گیلنا – فاز نخست طرح مرمت و بازسازی «مناره بازار» با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریالی امروز با حضور مسئولان میراث فرهنگی بهره برداری شد.بهره برداری از فاز نخست مرمت و بازسازی «مناره بازار» در صومعه سرا

به گزارش کیلنا از صومعه سرا، ولی جهانی در مراسم بهره برداری طرح بازسازی مناره بازار در صومعه سرا با اشاره به اینکه این مناره یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مهم تاریخی این شهرستان است، اظهار کرد: شهر تاریخی گسکر، پل تاریخی گوراب تولم، پل گاز روبار، حمام تاریخی کسما و اماکن مذهبی تاریخی از جاذبه‌های تاریخی دیگر شهرستان صومعه سرا است.

معاون میراث فرهنگی گیلان به حمام تاریخی کسما نیز اشاره کرد و گفت: این بنای تاریخی با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه این بنا جز بناهای اوقافی و زیر نظر اداره کل اوقاف استان گیلان است، افزود: رایزنی فراوانی با اداره کل اوقاف در راستای بهره گیری از این حمام تاریخی به عنوان موزه مردم شناسی و یا کاربری فضای جدید انجام شده است.

جهانی تالاب هنده خاله و سیاه درویشان و نرگستان، پناهگاه حیاط وحش سلکه و دهکده ییلاقی تنیان را از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان صومعه سرا عنوان و بیان کرد: این شهرستان زمانی خواستگاه ابریشم ایران بوده است.

هزینه ۹۰ میلیونی برای بازسازی مناره بازار

رئیس اداره میراث فرهنگی صومعه سرا در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه در راستای مرمت آثار تاریخی، بازسازی مناره بازار در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: ارتفاع اولیه مناره حدود ۳۰ متر بوده که متأسفانه حدود ۵ متر آن براثر عوامل جوی و حدود ۱۳ متر آن در اثر زلزله سال ۱۳۶۹ تخریب شد.

علیرضا مهرگان با بیان اینکه در سال ۸۲ حدود هشت متر از بخشی‌های تخریب شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان بازسازی شد، افزود: ارتفاع فعلی مناره حدود ۲۰ متر است.

وی همچنین در ادامه گفت: یافته‌های باستان شناسی در محوطه پیرامونی مناره، حکایت از رونق این روستا به خصوص در دوره صفوی همزمان با اوج شکوه شهر باستانی گسکر دارد.

رئیس میراث فرهنگی صومعه سرا در ادامه به فاز اول مرمت مناره بازار اشاره کرد و افزود: برای بازسازی این مناره در فاز نخست ۹۰ میلیون تومان هزینه شده است.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !