امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۰:۵۱:۵۱ - جمعه ۲۹ فرو ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی تپه مارلیک رودبار، سر از رودسر در می آورد!
      به گزارش گیلنا از رودبار، مسابقه “ایران” با اجرای سام درخشانی که از شبکه یک سیما پخش می شود، در طرح سوال هایش؛ “تپه مارلیک” که برای نصفی رودبار است را به رودسر بخشید. در طرح اولین سوال مرحله پنجم این مسابقه آمده؛ که «تپه مارلیک در کدام شهر قرار دارد؟ و […]

 

 

 

به گزارش گیلنا از رودبار، مسابقه “ایران” با اجرای سام درخشانی که از شبکه یک سیما پخش می شود، در طرح سوال هایش؛ “تپه مارلیک” که برای نصفی رودبار است را به رودسر بخشید.

در طرح اولین سوال مرحله پنجم این مسابقه آمده؛ که «تپه مارلیک در کدام شهر قرار دارد؟ و در جواب های دو گزینه ای بجای اسم “رودبار”، نام ماسال و رودسر ذکر شده است و به قول خودشان، جواب درست رودسر بود.

مسابقه “ایران” در حالی تپه باستانی مارلیک رودبار را به رودسر هدیه می دهد که هدفش معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور عزیزمان ایران است.

صرفاً جهت اطلاع متولیان مسابقه ایران؛ شهرستان رودبار یکی از کهن‌ترین مناطق ایران است که قدمت برخی از آثار باستانی کشف شده در آن، به دوران پارینه سنگی می‌رسد. اگر عاشق تاریخ و تمدن ایران هستید، به شما پیشنهاد می کنم حتما تاریخچه تپه باستانی ماریک رودبار را مطالعه کنید.

محوطه باستانی تپه مارلیک یا چراغعلی تپه از برجسته‌ترین دیدنی های رودبار است که در کرانه شرقی سفیدرود و در دره گوهر رود در روستای نصفی رودبار قرار دارد و قدمت آن به حدود ۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد. طبق بررسی پژوهشگران، نام مارلیک از دو واژه مار و لیک (به معنی سوراخ) گرفته شده است چرا که در گذشته این منطقه محل زندگی مارها بوده است و گروهی دیگر از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از قوم “آمارد” (که در گذشته در این مکان زندگی می‌کردند) می‌دانند که از ترکیب دو واژه مارد (اشاره به آماردها) و لیک (قوم) ساخته شده است.

محوطه باستانی تپه مارلیک تا سال ۱۳۴۰ ناشناخته بود و مردم محلی، گه گاه اشیایی در آن پیدا می‌کردند و می‌فروختند تا اینکه در سال ۱۳۴۰ گروهی از باستان شناسان به سرپرستی دکتر عزت‌الله نگهبان به این منطقه آمدند و به کاوش آن پرداختند و مشخص شد که تپه مارلیک بقایایی ارزشمند از تمدنی باستانی را در دل خود دارد.

در تپه مارلیک ۲۵ آرامگاه کشف شد که چند استخوان انسان به همراه اشیا ارزشمندی به دست آمد. محققان معتقدند آثار کشف شده در این منطقه به فرمانروایانی تعلق دارد که در اواخر هزاره دوم قبل از میلاد در این ناحیه حکومت می‌کردند، همچنین به دلیل وجود اشیا در آرامگاه‌ها، دریافتند که در آن زمان مردم اشیای متعلق به مردگان خود را همراه جسد آن‌ها دفن می‌کردند.

اشیای به‌دست‌آمده در محوطه باستانی تپه مارلیک شامل ظروف سفالی، دکمه‌های تزئینی، جام‌های چینی، شیشه‌ای، طلایی، نقره‌ای و مفرغی، مجسمه‌های برنزی و سفالی، شمشیرها و سرنیزه‌ها و بسیاری آثار دیگر می‌شود؛ همچنین پارچه‌هایی نیز در این منطقه کشف شد که نشان از هنر بافندگی اقوام آن زمان دارد.

 

ممکن است تا به حال نام جام مارلیک به گوشتان خورده باشد، جام مارلیک معروف‌ترین اثر به‌دست‌آمده از تپه مارلیک به شمار می‌رود که نماد شکوه عصر آهن گیلان و هنر و فرهنگ و عقاید اقوامی است که در گذشته در این منطقه می‌زیسته‌اند. این جام معروف که ۱۸ سانتی‌متر ارتفاع دارد از جنس طلای ناب ساخته شده است و ارتفاع نقش برجسته‌های روی آن تا ۲ سانتیمتر نیز می‌رسد. نقش درخت زندگی در وسط جام حک شده است و دو گاو بالدار در دو طرف آن نقش بسته است که در حال بالا رفتن از درخت اند. گلی زیبا در کف جام دیده می‌شود که نقشی از خورشید با پرتوهای منظم در وسط آن حک شده است و نشان از اهمیت خورشید در تاریخ و فرهنگ ایران دارد. با بازدید از محوطه باستانی تپه مارلیک قدم در تاریخ پربار گیلان خواهید گذاشت و با رمز و رازهای آشنا می‌شوید.

برای دسترسی به تپه مارلیک از سمت روستای نصفی رودبار می‌توانید بروید؛ مسیر رسیدن به محوطه باستانی تپه مارلیک چشم‌اندازهای سرسبز و زیبایی دارد و آب ‌و هوای مطبوع آن نیز، این منطقه را به یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران و طبیعت‌گردان تبدیل کرده است، بویژه به متولیان و مجری برنامه “ایران” پیشنهاد می کنم حتما به تپه مارلیک رودبار سفر کنند تا شاید در برنامه های آتی دچار چنین اشتباه تقسیماتی نشوند.

از سوی دیگر از متولیان گردشگری و سایر مسئولین استان گیلان و شهرستان رودبار انتظار می رود تا پاسخی دندان شکن در خصوص اشتباه تقسیماتی این برنامه رسانه ملی دهند تا حق مطلب برای خاستگاه و پیشینه  ایران زمین؛ تپه مارلیک رودبار ادا شود.

 

سمیرا محمدی شیرکده

سردبیر پایگاه خبری گیلنا

کارشناسی ارشد تاریخ

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !