امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۷:۰۱:۵۷ - پنج شنبه ۱۴ فرو ۱۳۹۹
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
توسعه جهش‌وار زیرساخت‌های حوزه سلامت در گیلان
گیلنا – خدماتی که طی یک‌ماهه اخیر از سوی دولت و خیران در دوران کرونا به گیلان گسیل‌شده، استان را با توسعه جهش وار روبرو کرده که در برخی از بخش‌ها ازجمله تجهیز یک مرکز به ۴۰ تخت ICU کم‌نظیر است. به گزارش گیلنا از رشت، از شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ […]

گیلنا – خدماتی که طی یک‌ماهه اخیر از سوی دولت و خیران در دوران کرونا به گیلان گسیل‌شده، استان را با توسعه جهش وار روبرو کرده که در برخی از بخش‌ها ازجمله تجهیز یک مرکز به ۴۰ تخت ICU کم‌نظیر است.

توسعه جهش‌وار زیرساخت‌های حوزه سلامت در گیلان

به گزارش گیلنا از رشت، از شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تاکنون هر چه در خروجی رسانه‌ها و جراید قرار گرفت، اخباری بسیار تلخ و ناگوار بوده که حتی دل به مرورشان نیز راضی نمی‌شود اما روی دیگر کرونا، وحدت و یکپارچگی جامعه در مقابله با آن و همچنین ایثار کادر بهداشت و درمان بود که روحیه سلحشوری، مقاومت و شجاعت ایرانیان را برای به‌زانو درآوردن ویروس مهاجم و وحشی به همگان نشان داد.

در کنار تجلی وحدت ملی در مقابله با کروناویروس، بسیج همگانی برای تجهیز و توسعه زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در کشور فراهم شد و استان گیلان با توجه به اینکه در همان روزهای نخست یکی از استان‌های درگیر با بیماری کووید ۱۹ بود، توانست باپشتکار و همت مسئولانش از حداقل‌های زیرساخت‌های درمانی که طی ادوار از آن بی‌بهره بود، منتفع و برخوردار شود.

نخستین خبرهای دلگرم‌کننده در حوزه سلامت در دوران بحران همه‌گیر کرونا، تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی نوبخت، معاون گیلانی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور به حوزه سلامت گیلان بود که توسعه جهش گونه زیرساخت‌های سلامت را در گیلان آغاز کرد.

آن‌طور که پزشکان متخصص عفونی و کادر درمان درگیر با بیماران کرونایی اذعان کرده‌اند، بیماران حاد تنفسی با علائم کووید ۱۹ به‌شدت ریه‌هایشان درگیر شده و نیاز مبرم به تخت‌های ICU دارند تا بتوانند با وینتیلاتور (دستگاه کمک تنفسی) دوران مبارزه با ویروس وحشی و مهاجم کرونا را بگذرانند و به آستانه بهبود برسند اما با همه‌گیری این ویروس، بسیاری از گیلانیان درگیر شده و در پی افزایش تقاضا، ضعف در تعداد تخت‌های ICU فعال در مراکز درمانی به‌شدت احساس شد.

کفاف ندادن تعداد تخت‌های ICU در گیلان در پی افزایش تعداد مراجعات در بیمارستان‌های درگیر با کروناویروس ازجمله مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی رازی موجب شد تا جانمایی و تخصیص تخت‌های ICU در دستور کار قرار بگیرد.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پی کمبودهای احساس شده درزمینهٔ تخت‌های ICU در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ۳۰ تخت ICU به مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی رازی رشت اختصاص‌یافته و آماده بهره‌برداری است.

تخت‌های ICU ای که به گفته قربانی، نماینده وزیر بهداشت و درمان در امور کرونا، بیمارستان رازی را پس از ۴۰ سال از عمر انقلاب با جهش قابل‌توجه ای در برخورداری در تخت‌های ICU تبدیل کرده است.

به گفته دبیر ستاد مقابله با کروناویروس گیلان، با بهره‌برداری از این تخت‌های درمانی، ظرفیت تخت‌های درمانی ICU این مرکز به ۳۸ تخت افزایش پیدا می‌کند و می‌توان گفت مرکز گیلان با داشتن این تعداد از تخت‌های با مراقبت‌های ویژه امروز کفاف بیماران احتمالی با گرفتن این نوع از خدمت را دارند.

ناگفته نماند با شروع بحران کرونا در گیلان و معرفی بیمارستان رازی به‌عنوان نخستین سانتر بستری بیماران با علائم کرونا، تمامی ۳۰۷ تخت بیمارستان به بستری بیماران کرونایی اختصاص‌یافته بود.

در حال حاضر بیمارستان رازی بزرگ‌ترین فضای درمانی با تخت‌های ICU در استان را دارد، ازاین‌رو تنها مرکز تخصصی و فوق تخصصی بیماران عفونی، مسمومیت، جراحی عروق و قفسه سینه به‌حساب می‌آید و بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پس از اتمام بحران کرونا این تخت‌ها به پوشش بستری بیماران مذکور درخواهد آمد.

محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در امور کرونا در گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به پیگیری بیمارستان صحرایی در سایت لاکان اشاره می‌کند و می‌گوید: گیلان از اولین استان‌ها در پیگیری و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی برای مقابله با ویروس کرونا بوده است.

در حال حاضر یک بیمارستان ۸۰ تخت خوابی که ظرفیت افزایش تا ۱۲۰ تخت درمانی را دارد در محوطه بیمارستان رازی رشت توسط سپاه راه‌اندازی شده اما به دلیل کاهش ورود بیمار، به مرحله بهره‌برداری نرسیده و کادر درمان آن در بیمارستان رازی مشغول به کار هستند.

به گفته نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان در امور کرونا، بیمارستان صحرایی به‌منظور پشتیبانی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در استان پیش‌بینی‌شده و مراحل راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در سایت لاکان با جدیت در حال اجرا است.

از دیگر خبرهای خوبی که در دوران بحران کرونا در گیلان موجب خوشحالی و خرسندی افسران حوزه سلامت شد، پرداخت مطالبات کادر بهداشت و درمان بود.

قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان در این زمینه نیز خبر داد که مطالبات حوزه بهداشت و درمان از سال‌های ۹۳ و ۹۴ را به صفر رساندیم و همچنین مطالبات بیمه‌ای بخش خصوصی و دولتی نیز تا پایان شهریور ۹۸ پرداخت‌شده است.

به گفته نماینده گیلانی وزیر بهداشت، مقررشده تا مطالبات بیمه آتیه سازان و دی نیز بر اساس قول رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور تا پایان شهریور ۹۸ برای بخش خصوصی و دولتی به‌زودی صفر شود.

البته به گفته قربانی، هشت دستگاه سی‌تی‌اسکن و ۱۱ دستگاه اکسیژن ساز نیز برای بیمارستان‌های استان تأمین‌شده که در جای خود قابل‌تأمل و توجه است.

جدای از مساعدت‌های دولت در افزایش زیرساخت‌های درمان و بهداشت، کمک‌های خیران نیز در گیلان قابل‌تقدیر بوده و توانسته بخشی از کمبودها را درزمینهٔ تجهیزات و کالاهای سرمایه‌ای جبران کند.

کیانوش کوچکی نژاد، مدیرعامل مجمع خیرین سلامت گیلان که مسئولیت دریافت کمک‌های خیران را در دوران کرونا بر عهده داشت، در گفت‌وگویی که با فارس داشت بیان کرد که خیران دو میلیارد و ۱۴۴ میلیون تومان به این مجمع در جهت تأمین تجهیزات و کالاهای سرمایه‌ای کمک کرده‌اند.

گفته‌شده کمک‌های خیران علاوه بر تأمین مواد غذایی روزانه بیمارستان رازی، ۳۰ دستگاه کمک تنفسی، یک دستگاه ماشین برقی حمل بیمار، ۱۸ دستگاه کپسول اکسیژن، ۱۰ دستگاه پمپ سرم، ۱۰ دستگاه الکتروکاردیوگرافی، یک دستگاه اکوکاردیوگرافی، اهدای ۱۲ دستگاه یخچال، یک دستگاه رادیولوژی پرتابل و یک دستگاه ونتیلاتور بوده است.

البته تأمین ملزومات بهداشت فردی کادر درمان در مراکز بیمارستانی نظیر لباس یکسره ویژه اتاق ایزوله، شیلد صورت، عینک، محافظ، گان پزشکی، کلاه محافظ، الکل، مواد، ویلچر و دستکش لاتکس از دیگر مساعده‌های مجمع خیرین سلامت در گیلان بوده است.

همگرایی همه‌جانبه در جهت ارائه خدمات مطلوب به بیماران از سوی کادر درمان ازجمله پزشکان و پرستاران، تخصیص متمرکز اعتبارات ملی و از همه مهم‌تر مدیریت منابع و هزینه کرد صحیح آن در جهت رفع کمبودهای درمانی ازجمله مواردی است که در دوران بحران کرونا در گیلان مشهود است.

به نظر می‌رسد خدماتی که در حوزه تأمین زیرساخت‌های درمانی گیلان نظیر راه‌اندازی بیمارستان صحرایی، پرداخت مطالبات کادر بهداشت و درمان و یا اینکه پس از گذشت عمر مدیدی از انقلاب اسلامی به‌یک‌باره ۳۰ تخت ICU در گیلان ایجاد شد، می‌تواند سرآغاز خوبی برای توسعه جهش گونه حوزه سلامت گیلان و قرار گرفتن عملی دانشگاه علوم پزشکی به دانشگاه تراز انقلاب و توسعه محور منجر شود.

استان گیلان به لحاظ داشتن منابع انسانی متخصص، متبحر و کارا در کنار ظرفیت‌های طبیعی از دیرباز منشأ خدمات خیر و اثرگذار بوده و امروزه خدماتی که دولت در یک‌ماهه اخیر در این استان ارائه داده، در جهت جبران کاستی‌ها و کمبودهایی بوده که یا تاکنون زیر چتر سبز گیلان پنهان‌شده بودند و یا اینکه مسئولان حاکم در آن پیگیری‌های لازم برای گرفتن حقوق تضییع‌شده آن‌ها به خرج نداده بودند.

به‌هرحال امروز کروناویروس و اثرات سوئی که داشته، توانسته حداقل برای حوزه سلامت گیلان منشأ خیر در تأمین و جبران کمبودهایی شود که درگذشته در مضیقه بوده؛ هرچند همچنان در بخش‌های دیگر خلأهایی وجود دارد که مستلزم توجه بیش‌ازپیش دولت و دست‌های یاری‌رسان خیران و نوع دوستان است./ فارس

انتهای پیام/

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !