امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۹:۴۸:۰۶ - جمعه ۴ بهم ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تاکید بر تبیین بایدها و نبایدهای انتخابات توسط رسانه ها
گیلنا- معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به نقش رسانه در تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت های مردمی، گفت: رسانه بایدها و نبایدهای انتخابات را برای مردم تبیین کند. به گزارش گیلنا از رشت، احمد آقایی  در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع «تبیین بایدها و نبایدهای انتخاباتی» در سالن […]

گیلنا- معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به نقش رسانه در تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت های مردمی، گفت: رسانه بایدها و نبایدهای انتخابات را برای مردم تبیین کند.

رسانه بایدها و نبایدهای انتخابات را برای مردم تبیین کند

به گزارش گیلنا از رشت، احمد آقایی  در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع «تبیین بایدها و نبایدهای انتخاباتی» در سالن شهید بهشتی دادگستری گیلان با اشاره به فضای انتخاباتی کشور با نزدیک شدن به دوم اسفند ماه، اظهار کرد: شاهد تبلیغات پیش از موعد کاندیدا هستیم که می‌تواند نشان از درک و شعور بالای سیاسی و قناع فرهنگی حاکم بر جامعه باشد.

لزوم رعایت اصل امانت داری از سوی مجریان و ناظران انتخابات

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون مسائلی همانند حساسیت طایفه‌ای، قومی و مذهبی در سطح استان گیلان نداشته‌ایم، گفت: در استان گیلان گفتمان انتخاباتی شکل گرفته و در این میان قانونگذار برای فعالیت‌های انتخاباتی بایدها و نبایدهایی پیش بینی کرده که ملاک کار انتخاباتی برای مجریان قانون است.

آقایی در ادامه با اشاره به اینکه عبور از این بایدها و نبایدها از سوی ناظران و مجریان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات جرم بوده و برخورد قانونی خواهد شد، تصریح کرد: اصل امانت داری باید از سوی ناظران و مجریان انتخابات رعایت شود.

وی با تأکید بر اینکه رأی ملت حق الناس بوده و تضییع آن جرم است، ادامه داد: بی طرفی و عدم جانب دارای از فرد، جریان و یا گروه سیاسی دومین اصلی است که باید از سوی مجریان انتخابات رعایت شود.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان پایبندی به قانون و اخلاق مداری را سومین اصل مهم برای مجریان انتخابات عنوان کرد و افزود: قانون باید نقشه کار ناظران و مجریان باشد و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند.

تحقق جلب مشارکت حداکثری و امانتداری در سایه رعایت قانون

وی جلب مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی را حائز اهمیت دانست و گفت: مشارکت حداکثری، امانت داری و حفظ سلامت انتخابات از تأکیدات مقام معظم رهبری در است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آقایی با بیان اینکه تحقق این سه مورد در سایه رعایت قانون و اخلاق مداری است، اظهار کرد: اعضای شورای نگهبان حق ندارند له و علیه کاندیدای صحبت کنند در صورت اظهار نظر بر اساس قانون انتخابات با آنها برخورد می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم بی طرفی و عدم جانبداری در تمام مراحل انتخابات، تصریح کرد: داوطلبان حق تخریب، افترا، توهین و تهمت و یا بیان مطالبی که زمینه ایجاد درگیری و خشونت را فراهم می‌کند علیه کاندیدای دیگر را ندارند.

پیش بینی ۱۰۳ عنوان مجرمانه در زمینه انتخابات

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه بیش از ۱۰۳ عنوان مجرمانه در زمینه برگزاری انتخابات پیش بینی شده است، بیان کرد: انتخابات با مشارکت مردم شکل می‌گیرد و مردن رکن اصلی آن هستند. مردم در شکل گیری حکومت اسلامی نقش مهمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایفا کرده‌اند.

آقایی با اشاره به پیشینه غنی استان گیلان، افزود: گیلانیان به رعایت اخلاق مقید بوده و در انتخابات‌های گذشته نشان داده‌اند در شکل گیری سرنوشت خود نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالان حوزه رسانه به عنوان امین مردم بوده و حاکمیت و قانونگذار به آنها اعتماد و بر فعالیت آنها تأکید و بر اساس اصل ۲۴ قانون اساسی در بیان مطالب آزاد هستند، ادامه داد: رسانه در جهت تنویر افکار مردمی نقش آفرینی می‌کنید.

آقایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه و فعالان این عرصه تنویر افکار عمومی است، گفت: صاحب اندیشه استان گیلان که سفیران بصیرت افزایی هستید باید مردم را برای حضور حداکثری ترغیب کرده و بایدها و نبایدهای انتخابات را برای آنها تبیین شود.

تشکیل ستاد پیشگیری و پیش بینی از جرایم و تخلفات انتخاباتی در گیلان

وی با اشاره به ماده ۶۵ قانون انتخابات، تصریح کرد: در این ماده سه گروه داوطلبان، طرفداران و رؤسای ستاد و مردم مورد خطاب قرار گرفته و هشدار داده شده که حق تخریب نامزدها را ندارند در غیر این صورت بر اساس ۱۰۳ عنوان مجرمانه در صورت خطا مجازات می‌شوند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ادامه داد: بر اساس ماده ۶۴ قانون انتخابات مطبوعات و رسانه حق تخریب کاندیدای را نداشته و در غیر این صورت با واکنش قانونگذار مواجه خواهند شد.

آقایی همچنین با اشاره به اینکه ماده ۱۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصلاحی سال ۹۵ دستگاه قضائی را ملکف کرده تا جرایم انتخاباتی را خارج از نوبت و سریعاً بررسی کنند، گفت: ستاد پیشگیری و پیش بینی از جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان گیلان تشکیل شده و بیش از ۲۰ مدیر ارشد استان عضو این ستاد هستند.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !