امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۶:۲۱:۵۰ - پنج شنبه ۳ بهم ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی زباله و پسماند بزرگترین دغدغه گیلان می شود
  گیلنا – در استان گیلان روزانه دو هزار تن زباله تولید می‌شود و در کنار کم‌کاری صورت گرفته در تفکیک از مبدأ، عملکرد نامناسب و ناکافی مسؤولان، این طلای کثیف را تبدیل به دردی بی‌درمان برای استان‌های شمالی بالأخص گیلان کرده است. به گزارش  گیلنا  از رشت، تشخیص درد بخشی از مراحل بهبودی محسوب […]

 

گیلنا – در استان گیلان روزانه دو هزار تن زباله تولید می‌شود و در کنار کم‌کاری صورت گرفته در تفکیک از مبدأ، عملکرد نامناسب و ناکافی مسؤولان، این طلای کثیف را تبدیل به دردی بی‌درمان برای استان‌های شمالی بالأخص گیلان کرده است.

به گزارش  گیلنا  از رشت، تشخیص درد بخشی از مراحل بهبودی محسوب می‌شود که با درمان و مراقبت پس‌ازآن به تکامل می‌رسد که این مقوله مشمول موضوعات غیرانسانی نیز می‌شود.

استان گیلان همانند سایر استان‌های شمالی کشور دارای معضل اظهرمن‌الشمسی به نام زباله و پسماند است که مسؤولان توأمان با فریاد مردم در تشخیص درد خوب عمل می‌کنند اما عجیب است که مسؤولیت درمان را از دوش خود برمی‌دارند.

معضل پسماند به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید سه دهه اخیر تاریخ گیلان

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان از معضل پسماند به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید سه دهه اخیر تاریخ گیلان یاد می‌کند که سلامت و محیط‌زیست مردم منطقه را تهدید می‌کند و دستاوردهای بد پسماند آن متوجه رودخانه‌هایی همچون گوهررود و زرجوب است که نهایتاً به تالاب انزلی سرازیر می‌شود.

آیت‌الله رسول فلاحتی از گوشزد چندین‌باره به مسؤولان سخن گفته و تسریع در تحقق اعتبارات در نظر گرفته‌شده برای پروژه پسماند سراوان رشت توسط دستگاه‌های مربوطه را ضروری می‌داند.

سیل مگس و بوی نامطبوع در محل پسماند سراوان با اقدام مُسکن‌وار شهرداری رشت تنفس مقطعی را برای ساکنان منطقه رقم‌زده است.

امام‌جمعه رشت اشاره‌ای به دریافت روزانه ۲۵۰ تن زباله شهر رشت توسط شرکت کود آلی گیلان دارد و معتقد است تجهیزات کارخانه مذکور با قدمت ۲۵ ساله فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد.

ناصر حاج محمدی شهردار رشت نیز به احداث دو سوله در کارخانه کود آلی شهرداری رشت اشاره کرد که در حال حاضر ۳۰۰ تن زباله به‌طور روزانه در این کارخانه تبدیل به کود می‌شود و برای اینکه زباله‌ها دیگر به سمت سراوان سرازیر نشود باید ظرفیت کارخانه کود آلی را افزایش داد و اعتبار احداث این سوله‌ها در وزارت کشور مهیا است.

استفاده از انعطاف دستگاه‌های نظارتی برای حل معضل پسماند

نماینده عالی دولت در گیلان خطاب به سازمان مدیریت پسماند و شهرداری‌ها ازجمله شهرداری رشت خواست تا نسبت به دغدغه مردم اهتمام بیشتری بورزند و از انعطافی که هم‌اکنون در بین دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و دستگاه‌های نظارتی وجود دارد حداکثر استفاده را ببرند.

ارسلان زارع تأکید کرد که باید اعتبارات حوزه پسماند همچون سایر اعتبارات دولتی در جای خودش هزینه شود، ازاین‌رو از سازمان بازرسی گیلان خواسته شد نه‌تنها در سال‌های اخیر حتی اگر در سال‌های گذشته نیز انحرافاتی وجود دارد، گزارش‌های خود را مکتوب ارائه کند.

در استان گیلان روزانه دو هزار تن زباله تولید می‌شود که به یُمن حضور مسافران و گردشگران به‌خصوص در ایام تعطیلاتی همچون عید نوروز به این آمار ۲۵۰ تن دیگر افزوده می‌شود.

محل دفن زباله سراوان یکی از ۲۲ مرکز دفن زباله در گیلان در دل طبیعت است که با ارتفاع ۷۵ متری کوه زباله، قریب یک هزار تن را در دل خود جای می‌دهد.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه رشت تا پیش از پایان سال

شهردار رشت به اعتبار پروژه تصفیه‌خانه شیرابه سراوان اشاره کرد که این پروژه بااعتبار هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرارگرفته و در سال ۹۷ به‌واسطه رانش زباله مکان اجرای این پروژه تغییر پیدا کرد.

تسریع درروند احداث تصفیه‌خانه وعده حاج محمدی است و به گفته وی در ابتدا این پروژه با سبک بسیار سبُک در دست اجرا بود که با انتخاب مشاور سازه آن تغییر پیدا کرد و تا دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه هستیم.

اعتبار پروژه تصفیه‌خانه شیرابه سراوان در مساحتی حدود یک هزار و ۵۰۰ مترمربع در حال اجرا است و با تأمین برق موردنیاز به‌زودی عملیات سیم‌کشی آن نیز به اتمام می‌رسد و با این اقدام سه لیتر بر ثانیه از میزان شیرابه سراوان تصفیه می‌شود.

با راه‌اندازی تصفیه‌خانه شیرابه سراوان جمع‌آوری ۳۰ درصد از فاضلاب‌های شهر رشت تا پایان امسال اتفاق می‌افتد.

انعقاد ۵ تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا

اسماعیل حاجی پور، رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز اشاره‌ای به انعقاد پنج تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کرد که با اختراع یک جوان ایرانی کل شیرابه واردشده به رودخانه‌های رشت را وارد حوضچه آرامش می‌کند و با مواد نانو این شیرابه به آب تبدیل می‌شود.

شیرابه سمی واردشده به منطقه سراوان رشت در روزهای عادی سه لیتر بر ثانیه و در روزهای بارانی ۱۸ لیتر بر ثانیه است.

به گفته شهشهانی مدیرعامل پسماند استانداری گیلان برای راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز ۶۰۰ تنی رشت تاکنون ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود برای استقرار تجهیزات آن ۳۰ میلیارد تومان و برای ابنیه فنی آن نیز ۱۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

دیگر وعده‌ای را نمی‌پذیریم

مع‌الوصف، زباله و پسماند درد بی‌درمان این روزهای گیلان و در عین بحرانی کردن زندگی مردم در زبان مسؤولان دست به دست می‌شود و گاهی نیز بازدیدهایی صورت می‌گیرد ولی وخامت اوضاع به‌گونه‌ای است که اقدامات عاجل مسؤولان برای درمان درد بیش از پیش ضرورری است./ فارس

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !