امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۹:۴۵:۳۵ - یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
احیای تالاب انزلی در اولویت کاری دولت/ تکالیف چندگانه جهانگیری به استاندار گیلان
 گیلنا – بررسی معضلات و احیای تالاب انزلی از سوی جهانگیری به اولویت نخست دولت تبدیل و در پی آن استانداری گیلان ظرف ۱۰ روز آینده بر چند اقدام عاجل مکلف شد. به گزارش گیلنا از رشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور اعلام کرد جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور […]

 گیلنا – بررسی معضلات و احیای تالاب انزلی از سوی جهانگیری به اولویت نخست دولت تبدیل و در پی آن استانداری گیلان ظرف ۱۰ روز آینده بر چند اقدام عاجل مکلف شد.احیای تالاب انزلی در اولویت کاری دولت/ تکالیف چندگانه جهانگیری به استاندار گیلان

به گزارش گیلنا از رشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور اعلام کرد جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور با موضوع بررسی معضلات و احیای تالاب انزلی در اولین فرصت از سوی جهانگیری به درخواست وزیر کشور داده‌شده است.

بنا به نظر کارشناسان، مرگ تالاب انزلی، حداکثر تا ۱۰ سال آینده چنانچه اقدامات عاجلی در خصوص آن انجام نشود، حتمی است و ازاین‌رو بوده که وزارت کشور از رئیس ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور خواسته تا نسبت به بررسی معضلات تالاب انزلی و اتخاذ تمهیدات لازم، در جهت احیای آن تشکیل جلسه بدهد.

بنا به گفته دین‌پرست، نشست تخصصی تالاب انزلی در وزارت کشور برگزارشده که گزارش آن به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور رسیده است.

جهانگیری نیز پس از درخواست وزیر کشور دستور داده جلسه تالاب‌ها با دستور کار تالاب انزلی و همراه با راهکارهای پیشنهادی و تصمیماتی که در وزارت کشور گرفته‌شده، برگزار شود.

بنا بر مصوباتی که جلسه تخصصی تالاب انزلی در وزارت کشور داشته، استانداری گیلان مکلف شده ظرف ۱۰ روز آینده پیش‌نیازهای تصمیم‌گیری در خصوص احیای تالاب بندرانزلی را آماده کند.

جهانگیری نیز دستور داده با توجه به‌ضرورت تعیین دقیق محدوده بستر، حریم و عرصه تالاب انزلی، مقررشده استانداری گیلان، با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط در سطح ملی و استانی، از جمله وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان حفاظت محیط‌زیست حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز، نسبت به انجام اقدامات لازم در راستای تعیین تکلیف نهائی محدوده دقیق بستر و حریم و عرصه تالاب انزلی اقدام و نتیجه را اعلام کند.

علاوه بر دو تکلیف فوق برای استانداری گیلان از سوی دولت، استانداری گیلان براساس ابلاغیه‌های قبلی مکلف شده تا نسبت به تعیین دقیق الزامات و ضرورت‌های فعلی، برای کنترل و کاهش شتاب تخریبی فعلی تالاب و احیای منظم آن، متناسب با تکالیف قانونی دستگاه‌های مسئول و متولی اقدام و نتیجه را در قالب سند جامع احیاء و نجات تالاب انزلی که دربرگیرنده برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و اقدامات سلبی و ایجابی خواهد بود، تدوین و ظرف مدت ۱۰ روز ارائه کند.همچنین استانداری گیلان مکلف شده ضمن احصاء مهم‌ترین عوامل تخریب جدی تالاب انزلی طی سنوات اخیر، گزارش دقیقی از میزان نقش و اثرات ناشی از قصور، سهل‌انگاری و تعلل تمامی دستگاه‌های اجرایی مسئول که منجر به ایجاد بحران جدی برای تالاب شده، از جمله تصرفات غیرقانونی حریم و بستر تالاب، تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی منابع طبیعی حوضه به سکونتگاه‌ها و عرصه‌های کشاورزی، ورود پساب فاضلاب‌های صنعتی و شهری و زباله‌ها به تالاب مذکور، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی متداخل با تالاب که بدلیل غیراصولی بودن، منجر به نابودی تالاب موصوف شده است، تهیه و ظرف مدت ۱۰ روزه اعلام کند تا برای رسیدگی و اقدام لازم، به مراجع قانونی ذی‌ربط منعکس شود.

به گفته دین‌پرست، معاون اقتصادی وزیر کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده که اجری برخی از پروژه‌های عمرانی استان نظیر خط آهن رشت- انزلی، کنارگذر انزلی، منطقه آزاد کاسپین، سدسازی در حوضه آبریز تالاب انزلی و موارد مشابه، تهدیدات جدی برای آینده تالاب انزلی قلمداد می‌شوند.

قبلا نیز حسن خسته بند، نماینده مردم بندرانزلی در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس ضمن غیر قانونی خواندن اجرای طرح زیست پالایی تالاب انزلی (بایوجمی) از گروکشی سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر جلوگیری در طرح‌های عمرانی بزرگ در شهرستان نظیر راه‌آهن و کنارگذر خبر داده بود.

البته سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز مکلف شده مستندات مربوط به اعلام الزامات زیست محیطی جهت اجرای طرح‌های مذکور به دستگاه‌های مرتبط، به همراه انحرافات احتمالی صورت گرفته درروند اجرای طرح‌ها را ظرف مدت یک هفته ارائه کند.

در وزارت کشور همچنین در خصوص مانده اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریالی مصوب سال ۹۷ هیات وزیران که برای مدیریت خشکسالی و احیای تالاب انزلی در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرارگرفته بود نیز بحث و بررسی و بدلیل عدم هزینه کرد آن در موعد قانونی، به خزانه برگشت داده‌شده است که با اتخاذ تمهیدات قانونی به برنامه بودجه جهت تخصیص و تامین فوری مانده اعتبار مذکور از محل منابع اعتباری سال جاری، اقدام می‌شود.

ناگفته نماند که طرح علمی- تحقیقاتی زیست پالایی تالاب انزلی که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست، به منظور کاهش مواد آلی (لجن) بستر تالاب، تنظیم سطح اکسیژن آب، افزایش فعالیت فیتوپلانگتنی، افزایش توان زیست پالائی تالاب، ارتقای عمق آبگیری و احیاء زنجیره‌های زیستی در تالاب بندر نزلی در حال اجرا بود، بدلیل طرح شکایت صورت گرفته از سوی دادستانی شهرستان بندرانزلی مبنی بر وجود مخاطرات کاربری از تاریخ ۱۹ خردادماه امسال متوقف و پرونده قضائی متشکله اخیرا به استان تهران احاله شده که با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت اتخاذ برخی تمهیدات دادستانی کل کشور؛ دستورات لازم را برای تسریع درروند بررسی پرونده مربوط به اجرای پروژه علمی- تحقیقاتی زیست پالائی تالاب انزلی را صادر کند.

البته ستاد نانو کشور نیز صراحتا مخالفت خود را برای اجرای طرح بایوجمی اعلام کرده بود و سازمان بین‌المللی جایکا نیز درگذشته تصریح کرده که به هیچ وجه این طرح اجرا نشود، چون نه فقط باعث هدر رفت هزینه بسیار خواهد شد بلکه خطر‌های اکولوژیک و زیست محیطی هم ایجاد خواهد کرد.

خطر‌های ماده نانو دی اکسید تیتانیوم و نانو کلراید نقره که سازمان محیط‌زیست در این طرح استفاده می‌کند، از سوی بسیاری از استادان دانشگاه تهران و کارشناسان اثبات‌شده است.

البته بنا به اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، توقف عملیات نمونه‌برداری و عدم انجام به موقع آنالیز نمونه‌های پروژه زیست پالائی تالاب، موجب از بین رفتن اهداف مورد انتظار پروژه پایلوت شده و راستی آزماییِ دستاوردهای آن را زیر سوال برده و ترمیم دیواره سایت اجرای پروژه زیست پالائی تالاب انزلی ضروری است و ازاین‌رو مقرر شد سازمان حفاظت محیط‌زیست، درخواست‌های مشخص خود را به‌صورت مکتوب، به دادستانی کل کشور اعلام کند تا مساعدت و هماهنگی لازم در این خصوص صورت بگیرد.

البته در نشست بررسی تالاب انزلی وزارت کشور بر موضوعات فرعی دیگری نظیر بررسی وضعیت گونه های مهاجم نیز مورد بحث و بررسی قرارگرفته و با عنایت به‌ضرورت مقابله با گونه های غیربومی و مهاجم از جمله سنبله آبی در گام نخست استانداری گیلان مکلف شده با بهره‌گیری از ظرفیت تمامی ماشین آلات و تجهیزات موجود در سطح استان، نسبت به اجرای طرح جمع‌آوری سنبله‌های آبی تالاب انزلی، اقدام کند.موضوع تالاب انزلی تنها به اجرای طرح بایوجمی ختم نشده و محیط‌زیست بر احداث موج‌شکن دوم در بندرگاه انزلی نیز عیب و ایراداتی وارد کرده است. محیط‌زیست اعلام کرده که این بندرگه به تهدیدی جدی برای تالاب انزلی تبدیل و باعث مختل شدن فرآیند تبادل آب و رسوب بین دریا و تالاب شده و بر همین اساس، وزارت راه و شهرسازی در قالب یک طرح دقیق تحقیقاتی و مطالعاتی، در حال بررسی کارشناسی موضوع بوده و حدوداً ۷۰ درصد از طرح تحقیقاتی- مطالعاتی مربوط به اثرات احداث موج‌شکن دوم بندرانزلی بر تالاب انزلی، انجام‌شده است./ فارس

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

  • آخرین اخبار
  • گوناگون
اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست ! اینجا جای تبلیغات شماست !